Voi paremmin

 

Kurssilla saat tietoa, ymmärrystä ja keinoja hyvinvointitavoitteiden saavuttamiseksi. Opit aktivoimaan myönteisiä puolia itsessäsi.

Tuntuvatko arkipäivän haasteet tavallista hankalammilta? Viekö stressi suurimman osan ajattelumaailmastasi? Haluaisitko saada tietoa siitä, miten pystyisit kokonaisvaltaisesti voimaan paremmin?

Hyvinvointi on kokonaisuus, joka koostuu monesta elämänalueesta. Terveyteen vaikuttavat omat elintavat, ruokailu- ja unitottumukset, stressinsietokyky sekä mielen hyvinvointi. Terveyden ja hyvinvoinnin kannalta on merkittävää myös oma kokemus hyvinvoinnista ja elämän mielekkyydestä. Terveyteen ja hyvinvointiin kuuluu lisäksi hallinnan tunne, eli kokemus siitä, voiko itse vaikuttaa riittävästi omaan elämäänsä ja valintoihinsa. Minäkuva on ihmisen oma käsitys omasta itsestä, siitä kuka ja millainen ihminen on, omasta itsestä ja suhteesta ympäröivään maailmaan. Minäkuva kehittyy ja muuttuu koko elämän ajan elämäntilanteiden mukaan. Vuorovaikutuksellinen palaute omasta toiminnasta ja persoonasta muovaa minäkuvaa. Minäkuva vaihtelee myös tilanteen mukaan: jokaisella on oma käsitys itsestä koululaisena, työntekijänä, perheenjäsenenä ja joukkuetoverina. Osa hyvää minäkuvaa on myös oman käytöksen ja toiminnan asianmukainen vaihtelu ympäristön mukaan: työpaikassa palaverissa tai koulun oppitunnilla käyttäydytään eri tavalla kuin viikonloppuna kavereiden kanssa.

5 tapaa parantaa mielen hyvinvointia

1. Tee sitä, mistä innostut. Yritä sisällyttää päivääsi mahdollisimman paljon tekemistä, johon uppoudut. Innostava tekeminen johtaa parhaassa tapauksessa flow-kokemukseen. Etsi asioita, jotka inspiroivat sinua, ja ole utelias ja avoin kaikkea kohtaan.

2. Etsi ilon aiheita ja naura. Löydä joka päivä ja kaiken aikaa asioita, joista voit iloita. Kiinnitä mukaviin asioihin huomiosi etenkin silloin, kun mielesi on maassa. Lue tai katsele jotain, joka irrottaa kunnon naurut.

3. Nuku ja pidä kehoa liikkeessä. Elämän murheet ja kaikenlainen päänsisäinen huolten veivaaminen vähenevät huomattavasti, kun on energiaa. Väsyneenä maailma katuu helpommin ja raskaammin niskaan. Kehon liikuttaminen lisää energiaa ja auttaa stressinhallinnassa. Huolehdi tasapainosta: aktiivisuus vaatii vastapainoksi rauhoittumista.

4. Ala optimistiksi. Luonteeltaan optimistiselta myönteinen suhtautuminen elämään tulee itsestään. Pessimisti taas joutuu tekemään vähän ajatustyötä saman asenteen saavuttamiseksi. Optimistinen asenne on yksinkertaisimmillaan sitä, että et ikinä menetä toivoasi ja uskot, että asiat kääntyvät vielä parhain päin. Mieti päivän päätteeksi, mitkä kolme asiaa tänään sujuivat hyvin.

5. Pidä mielessä, että elämä on tässä hetkessä, ei tulevaisuudessa. Yritä keskittyä siihen mitä olet tekemässä, ja edistä niitä asioita, jotka koet tärkeiksi.
Näin kehität ja vahvistat itsetuntoa ja minäkuvaa:

* Tee asioita, joista sinulle tulee hyvä mieli ja kiva olo.

* Keskity parhaisiin puoliisi ja korosta niitä. Huomioi kauniit silmät tai näyttävä hymy. Jokaisessa ihmisessä on paljon hyvää!

* Vietä aikaasi ihmisten kanssa, joiden seurasta sinulle tulee hyvä olo. Hyvä ystävä tahtoo ja tekee toiselle hyvää.

* Kysy läheisiltäsi, mistä he pitävät sinussa ja mitkä ovat heidän mielestään sinun hyviä puoliasi. Usko heidän sanomisiaan, äläkä vähättele niitä.

* Kehu toista ihmistä joka päivä, se ei maksa mitään. Kaveri, joka osaa kannustaa toisia, on aito ja arvokas ystävä.

* Laadi lista omista hyvistä puolistasi, niin ulkonäöstä kuin luonteestakin. Laita lista esille vaikka vaatekaapin oveen ja lue se joka päivä. Listan hyvistä puolista voi tehdä myös yhdessä kaverin kanssa.

* Muistele onnistumisiasi ja hetkiä, joissa olit itsestäsi ylpeä.

* Muista, ettei kukaan voi olla paras kaikessa. Kaikilla on omat hyvät puolensa ja vahvuutensa. Erilaisuus on rikkaus.

Vaaditko itseltäsi kohtuuttomia? Oletko täydellisyyden tavoittelija? Oletko liian kiltti? Uhraatko oman onnesi muiden tarpeita täyttäessäsi? Oletko mustasukkainen tai omistushaluinen? Joudutko toistuvasti hankaliin tilanteisiin ihmissuhteissasi? Tuntuuko elämäsi tylsältä tai tyhjältä? Aiheuttavatko riippuvuudet sinulle ongelmia? Vältätkö haasteita epäonnistumisen pelossa? Pelkäätkö sairastuvasi vakavasti tai menettäväsi perheesi? Koetko olevasi ulkopuolinen tai erilainen kuin muut? Pyritkö olemaan paras ja menestyvä samalla kun sisäisesti tunnet riittämättömyyttä tai huonommuutta? Tiedätkö järjellä, että jokin toimintatapasi on sinulle haitallinen, muttet tunnetasolla voi päästää siitä irti?

Jos vastasit johonkin kyllä, voit olla tunnelukon vanki. Tunnelukko on lapsuudessa opittu tapa ajatella ja reagoida elämämme eri tilanteissa. Kun tunnelukko aktivoituu, lukitumme toimimaan lapsuudessa opittujen selviytymismallien keinoin. Aikuisuudessa tunnelukot aiheuttavat ongelmia henkilökohtaisessa elämässä, työssä, vapaa-ajalla, parisuhteessa sekä ystävyys– ja ihmissuhteissa.

Tule hyvinvointikurssille!

Kurssin tarkoitus on antaa tietoa, ymmärrystä ja keinoja hyvinvointitavoitteiden käytäntöön saamisessa. Saat arvokkaita vinkkejä mm. stressinhallintaan, palautumiseen sekä hankalien ajatusten ja tunteiden käsittelyyn. Opit myös aktivoimaan myönteisiä havaintoja ja omien lahjojen ja vahvuuksien huomioimista. Hyvän elämäntaidon tietopaketin lisäksi löydät runsaasti käytännön vinkkejä arjen parantamiseksi, itsesi kehittämiseen ja ongelmatilanteiden ratkaisuun.

Kurssilla opit mm.

  • stressinhallinnan sekä arjen ongelmien ratkaisua
  • hyvien elämäntapojen merkityksen hyvinvoinnillesi
  • havaitsemaan, miten tunteesi sekä hyödylliset ja haitalliset ajatuksesi vaikuttavat sinuun
  • pohtimaan, millaista elämää haluat elää, miten tavoittelet unelmaasi ja miten asetat elämällesi tavoitteita
  • tasapainottamaan arkea, työtä ja vapaa-aikaa oikealla tavalla

 

Ilmoittaudu kurssille, niin opit voimaan paremmin!